Foto: Amund Aasbrenn/UiO

Dag O. Hessen har skrevet mange populærvitenskapelige bøker, han er også ofte synlig i mediebildet. Foto: Amund Aasbrenn/UiO

Titan-prisen 2022 går til Dag Hessen

Årets Titan-pris går til biologiprofessor Dag Hessen som har prioritert formidling gjennom hele sin karriere.

Av Elina Melteig
Publisert 16. des. 2022

Dag Olav Hessen er ikke bare professor. Han er også en av få forskere som blir invitert til Debatten eller Nytt på nytt, og andre TV- og radioprogrammer. Han er en som mange ser opp til, og lytter til, og mye av dette skyldes nok et langvaring engasjement for å formidle biologifaget. Samtidig er han også er en aktiv forsker og leder for Centre of Biogeochemistry in the Anthropocene (CBA).

– Årets prisvinner har utmerket seg som en stødig formidler gjennom en årrekke, og det er vel riktig å kalle han MN-fakultetets eneste «kjendis». Denne statusen har han oppnådd gjennom å være en særdeles aktiv og tydelig stemme og formidler rundt evolusjon, klima, økologi og biologiens betydning for forståelsen av mennesket, sier Bjørn Jamtveit som er forskningsdekan ved Det Matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Forskningsdekan Bjørn Jamtveit delte ut årets Titan-pris til Dag O. Hessen. Foto: Elina Melteig.

Uvanlig og fremragende innsasts over tid

Hessen har skrevet et tyvetalls bøker og han mottok Brageprisen for Verden på vippepunktet for noen år siden. Listen over utmerkelser og priser både for vitenskapelig arbeid og formidling er lang.

– Hessen har særlig fremmet budskapet om hvor viktig der å ta vare på naturen i møtet med klimakrisen. Her opplever vi deg som en svært tydelig stemme. Klima- og naturkrisen er nå på toppen av den politiske agendaen, noe som har ført til et ekstra press på kunnskapsformidlere på dette området den siste tiden, sier Jamtveit.

Titan-prisen deles ut årlig til en forsker som har gjort en uvanlig og fremragende innsats med å fortelle om forskningen ved MN-fakultetet.

– Med denne prisen vil vi takke deg for din enestående formidlingsinnsats. Du er uten tvil en av MNs absolutt fremste formidlere, sier Jamtveit.

Les noen av Titan-intervjuene med Dag Hessen her:

Naturtoppmøtet: Blir det verneområder på tvers av landegrensene?

Naturen er en gratis, verdifull og bivirkningsfri lykkepille

Åtte milliarder mennesker: — Vi burde ikke få så mange barn

Det viktigste er ikke å restaurere naturen, men å la være å ødelegge den

Tidligere vinnere av Titanprisen:

2021: Alexander Sandtorv

2020: Anja Røyne