Bildet kan inneholde: smil, briller, anlegg, sosial gruppe, samfunnet.

Dag Kristian Dysthe, Andreas Haraldsrud, Omid Mirmotahari og Lex Nederbragt er nye meritterte utdannere ved MN-fakultetet. Foto: Emil Johan Vestre/UiO

Fire nye meritterte utdannere ved MN-fakultetet

UiO har utnevnt ni nye meritterte utdannere. Fire av disse er fra MN-fakultetet.

Av Gina Aakre
Publisert 1. des. 2023

–  Det å bli en merittert utdanner er en utmerkelse som henger høyt – dette handler om mer enn bare undervisning – det handler om å tenke helhetlig om utdanning der studentenes læring står i sentrum, sier viserektor for utdanning Bjørn Stensaker.

Les mer her: Ni nye meritterte utdannere ved UiO

–  Våre meritterte utdannere er en stor ressurs for både UiO i stort og for de fagmiljøer de er en del av.

Ved MN-fakultetet er professor Dag Kristian Dysthe ved Fysisk institutt, førsteamanuensis Omid Mirmotahari ved Institutt for informatikk, førstelektor Lex Nederbragt ved Institutt for biovitenskap og Andreas Haraldsrud ved Fysisk institutt utnevnt.

Fire kriterier for å meritteres

Det var 15 søkere, ni menn og seks kvinner. Leder av Bedømmelseskomiteen har vært studiedekan Sivert Angel fra Det teologiske fakultet. Vurderingen av søknadene baserer seg på de fire SoTL-kriteriene (Scholarship of Teaching and Learning). Søkerne må ha fokus på studentenes læring, en klar utvikling over tid, ha en forskende tilnærming og en kollegial holdning og praksis.

Alle de ni meritterte ved UiO:

Førsteamanuensis Jan Magnus Aronsen, Institutt for medisinske basalfag

Professor Dag Kristian Dysthe, Fysisk institutt

Professor Greta Björk Gudmundsdottir, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Universitetslektor Andreas Haraldsrud, MN-fakultetet

Professor Marte Eidsand Kjørven, Institutt for privatrett

Førsteamanuensis Nora Elise Hesby Mathé, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Førsteamanuensis Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk

Førstelektor Lex Nederbragt, Institutt for biovitenskap