forsker foran spretthaleutstilling

Heidi Sjursen Konestabo står foran spretthaleutstillingen. Det er hun som svarer på spørsmål på Youtube (se link i saken). Foto: Elina Melteig

Se, en spretthale!

Hvis du lurer på hva en spretthale er, kan du se dem i levende live på Realfagsbiblioteket i Vilhelm Bjerknes hus.

Av Elina Melteig
Publisert 4. sep. 2023

De fleste spretthaler er små, bare en til to millimeter, og vingeløse. De bidrar til å bryte ned dødt, organisk materiale og er viktige for å ha god jord. De er også brukt som modellorganismer i forskning på klimaendringer og miljøgifter. I prosjektet MULTICLIM forsøker forskerne å finne ut hva det samlede stresset med sprøytemidler, temperaturøkning og tørke har å si for spretthalene.

I forbindelse med prosjektet har forskere stilt ut spretthaler på Realfagsbiblioteket. Alle som vil kan ta en titt i mikroskopet der, eller se dem på denne Youtube-kanalen.

mikroskop
Her ser du mikroskopet som filmer spretthalene til Youtube. Foto: Elina Melteig

Faktaboks: MULTICLIM

I forskningsprosjektet MULTICLIM undersøkes det hvordan jordbunnen blir påvirket av klimaendringer og plantevernmidler. Forsøksdyrene er spretthaler, en viktig dyregruppe som resirkulerer næringsstoffer plantene trenger for å vokse. Se forskningsprosjektets hjemmeside her (engelsk).

Emneord: Biovitenskap, Kortnytt