Emilie Hernes Vereide vant Forsker Grand Prix

Stipendiat Emilie Hernes Vereide forsker på om dyreplankton blir påvirket av seismikk. Hun vant Forsker Grand Prix 2023 i Bergen.

Vant Forsker Grand Prix ved å vise hvordan lyd påvirker dyreplankton

Full pott til stipendiat Emilie Hernes Vereide i årets Forsker Grand Prix i Bergen for sitt foredrag om hvordan menneskeskapt lyd i havet påvirker dyreplankton.

Av Åslaug Brynildsen
Publisert 9. okt. 2023

Stipendiat Emilie Hernes Vereide begeistret både publikum og dommere med sitt foredrag om hvordan menneskeskapt lyd i havet påvirker dyreplankton. Hun fikk 18 av 18 mulige poeng fra dommerne etter finalerunden, og vant årets Forsker Grand Prix i Bergen.

– Det har vært en fantastisk mulighet å delta i Forsker Grand Prix. Over flere måneder har vi blitt utfordret til å formidle forskningen vår på helt nye måter, og det har vært en utrolig lærerik opplevelse. Å jobbe med formidling på denne måten er vanvittig spennende, og det er selvfølgelig ekstra gledelig å se at mennesker viser interesse for forskningsfeltet og prosjektet. Når jeg får muligheten til å fordype meg i noe jeg elsker i løpet av tre år, føles det bra å kunne dele det med andre, sier Emilie Hernes Vereide.

Emilie Hernes Vereide er stipendiat ved Universitetet i Oslo, og blir veiledet av Josefin Titelman fra Institutt for biovitenskap. Hun er ekstern kandidat ved Universitetet i Oslo, og ansatt ved Havforskningsinstituttet, som hun representerte under Forsker Grand Prix i Bergen. Emilie tok forøvrig også mastergraden ved Institutt for Biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

Forsker Grand Prix er en formidlingskonkurranse for stipendiater, og foregår over to runder. I den innledende runden får forskerne fire minutter hver til å engasjere publikum og dommere med forskningen sin. Kun tre går videre til finalen, hvor de får fire nye minutter til å fenge publikum og dommere. Forsker Grand Prix er en del av Forskningsdagene i Bergen.

Emneord: Biovitenskap, Kortnytt