unge forskere i samtale

MN-fakultetet har opprettet et karriereprogram spesifikt for yngre forskere og p.hd.-kanditater. Foto: Hilde Omberg/UiO

MN-fakultetet hjelper unge forskere å få fart på karrieren

For første gang inviteres det til en egen karriereuke for yngre forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Målet er tettere bånd med bransjen.

Av Gina Aakre
Publisert 4. jan. 2024

Ikke alle yngre forskere har mulighet til å bli professorer ved universiteter.

– Derfor har fakultetet for flere år siden opprettet et karriereprogram spesifikt for denne gruppen. I tillegg ønsker vi å arrangere Week 2, en uke dedikert til å gi våre doktorgradskandidater og forskere økt kompetanse og hjelp til å tilpasse seg arbeidsmarkedet. Det kan være i eller utenfor akademia basert på deres individuelle bakgrunn og erfaring, sier Jean-Raphael Martinez, prosjektleder for Week 2.

Week 2

Målgruppe: PhD-kandidater, postdoktorforskere og forskere.

Arrangeres 8.-11. januar 2024

Karriereuken passer for alle som er interessert i å utvikle kompetanse. Den arrangeres av MN-fakultetet sammen med Det odontologiske fakultet, Naturhistorisk museum og Realfagsbiblioteket.

Martinez oppfordrer de unge forskerne til å delta.

– Week 2 er mer enn bare en karriereorientert uke; den er en investering i suksess og trivsel mens man er en del av UiO-samfunnet. Gjennom deltagelse i workshops og seminarer vil deltakerne kunne lære av erfarne forskere og få råd om hvordan de kan få mest mulig ut av tiden sin her.

Han lover kurs som gir unge forskere verktøy, teknikker og ressurser for å løfte karrieren. Week 2 skal også være en møteplass mellom forskere og bedrifter og avslutter med en dedikert bedriftsdag der flere store selskaper deltar.

Disse bedriftene kommer:

Bane NOR

Doscon

FFI

Inven2

NILU

NORSAR

SINTEF

Statens Kartverk

Statkraft

Veksthuset for verdiskapning

Bedriftsdagen skal belyse ulike karriereveier og muligheter og la deltagerne møte bransjen. De som er med får mulighet til å møte representanter fra flere store selskaper og få innsikt i arbeid, visjoner og mulige karriereveier.

– Dette arrangementet er ikke begrenset til en spesifikk fase i det akademiske løpet. Week 2 er åpent for alle yngre forskere som er ivrige etter å utvide horisonten, fra førsteårs PhD-kandidater til erfarne forskere som vurderer nye veier, sier Eva Dugstad, leder for næringsliv og samfunnskontakt ved MN-fakultetet.

Week 2 arrangeres på Ole Johan Dahls hus, UiO fra 8-11 januar. Det er gratis å delta.

Emneord: Kortnytt