Knut Mørken og Lise Iversen Kulbrandstad.

Lise Iversen Kulbrandstad delte ut prisen til Knut Mørken under NOKUT-konferansen. Foto: NOKUT / Christopher Hansen

NOKUTs ærespris går til Knut Mørken

Mørken omtales som en drivkraft for utvikling av undervisning og utdanningskvalitet, særlig innen realfagsundervisningen.

Av Gina Aakre
Publisert 8. feb. 2024

Knut Mørken ble tildelt æresprisen under NOKUT-konferansen 8. februar. Mørken er professor i matematikk og visedekan for utdanning ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

– Jeg setter pris på å bli verdsatt, samtidig er arbeid med utdanning et stort samarbeidsprosjekt der veldig mange bidrar. Jeg er bare en representant for lagarbeidet med utdanning på hele MN, sier Knut Mørken til Titan.uio.no.

NOKUT deler ut æresprisen i anledning sitt 20-årsjubileum. Prisen skal gå til en som har gjort en ekstraordinær innsats for utdanningskvalitet i Norge.

– Knut Mørken har vært en drivkraft for utvikling av undervisning og utdanningskvalitet, særlig innen realfagsundervisningen. Han har også et stort engasjement for studentene og deres faglige og personlige utvikling, sier juryleder og NOKUTs styreleder, Lise Iversen Kulbrandstad.

NOKUTs ærespris ble for første gang delt ut i 2019, den gang til Berit Kjeldstad, tidligere prorektor for utdanning ved NTNU. Mørken er prisens andre vinner.

I tillegg til Kulbrandstad har juryen bestått av NSO-leder Oline Sæther, rektor ved Norges Fagakademi Jørn Jensen og NOKUT-direktør Kristin Vinje.

– Mørken har over lang tid jobbet målrettet med utviklingen av realfagsundervisningen. Han har utviklet nye emner og lærebøker, og han har vært en pådriver for å bygge en kultur for god undervisning, heter det i begrunnelsen for prisen.

– Det er fantastisk hyggelig å kunne gratulere deg med en pris. Du har gjort en formidabel innsats for utvikling av undervisning og utdanning ved Universitetet i Oslo. Hele tiden med et fokus på kvalitet og studentenes beste, sier UiO rektor Svein Stølen i en gratulasjonshilsen.

NOKUT – Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning. Det er et statlig forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet.

Emneord: Kortnytt, Matematikk