Sabrina Sartori og Bjørn Jamtveit

Professor Sabrina Sartori og prodekan for forskning ved MN-fakultetet Bjørn Jamtveit. Foto: Elina Melteig

Titan-prisen 2023 går til Sabrina Sartori

Professor Sabrina Sartori, ved Institutt for teknologisystemer, brenner for å vise vitenskapens betydning for samfunnet.

Av Elina Melteig
Publisert 24. jan. 2024

Sartori forsker på overgangen til fornybare energisystemer og hvordan fornybar energi skal lagres. Hun er opptatt av at overgangen skal skje på en inkluderende, rettferdig og miljøvennlig måte. Under utdeling av prisen understreket Sartori at hun alltid har vært opptatt av å formidle forskningen sin.

– Jeg føler meg priviligert som får jobbe med noe jeg brenner for. Det har alltid vært viktig for meg å dele min entusiasme for vitenskapelige spørsmål og oppdagelser med familie, venner og folk jeg møter. Jeg mener at vi som forskere har et ansvar for å av og til gå ut av labben og fortelle om hva vi gjør, og hvordan offentlige midler blir brukt. På den måten kan vi bidra til å gjøre vitenskap mer tilgjengelig og gøy, sier Sartori.

Titan-prisen deles ut årlig til en forsker som har gjort en uvanlig og fremragende innsats med å fortelle om forskningen ved MN-fakultetet.

Prisen ble overrakt Sartori av prodekan for forskning ved Det Matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Bjørn Jamtveit.

– Sartori er en effektiv vitenskapsformidler. Hun har gjort en stor innsats for å bygge bro mellom vitenskapelig ekspertise og samfunnsforståelse, spesielt i sammenheng med grønne energisystemer. Det er til inspirasjon for både forskere og formidlere, sa Jamtveit under utdelingen.

I flere år har Sartori blogget om forskningen og undervisningen sin på Titan.uio.no.

– Hun er alltid villig til å bli intervjuet, men har også bidratt til å fremheve yngre forskere og postdoktorer som har jobbet med henne i prosjekter. I 2023 har hun gjort en ekstraordinær innsats som leder for Materials Research Society, sier Gina Aakre, redaktør i Titan.uio.no.

Materials Research Society er en organisasjon med 13 000 materialvitere verden over. Som leder har Sartori ivret for interdisiplinært samarbeid og kunnskapsdeling.

Les noen av sakene om Sartoris (og hennes gruppes) forskning her:

Tidligere vinnere av Titanprisen:

2022: Dag O. Hessen

2021: Alexander Sandtorv