Foto: Ingun Cecilie Jensen

Urtehagen i Naturhistorisk museum. Foto: Ingun Cecilie Jensen

14 tips til sommeropplevelser på Naturhistorisk museum

Trenger du ideer til hva du kan finne på i sommer? På Naturhistorisk museum står opplevelsene i kø. Her er et håndplukket utvalg.

Av Dag Inge Danielsen
Publisert 7. juli 2021

1 Få middelhavsstemning uten karantene

I Urtehagen får du følelsen av å være i middelhavsområdet, med kulturplanter som oliven, timian, lavendel og mynte. Ved Palmehuset kan du lytte til suset av palmer. I Dufthagen kan du beundre, føle og lukte på mange ulike aromatiske planter.

2 Bli kjent med rype og rev, pingvin og okapi

Foto: Kristian Paulsen, NHM

Det enorme mangfoldet i dyreriket slutter aldri å fascinere oss. På Naturhistorisk museum finner du omfattende utstillinger av norske og utenlandske dyr. De er plassert i sitt naturlige miljø i form av kunstneriske dioramaer. Et besøk i de zoologiske utstillingene er en Jorda-rundt-reise.

3 Sjekk hvor mye isbre som har smeltet

Foto: Norsk fjellsenter (t.v.) og Jelle Houbrechts (t.h.)

I Klimahuset finner du den nye utstillingen «Kor mange tonn?» om bresmeltingen i fjellet. Den viser historiske brebilder fra 1880 til 1940 ved siden av nye bilder av de samme breene. Utstillingen er lånt fra Norsk fjellsenter i Lom. I Klimahuset lærer du om menneskeskapte og naturlige klimaendringer – og om hva vi kan gjøre.

4 Kombinér museumsbesøk med piknik i det grønne

Foto: Dag Inge Danielsen, NHM

I Botanisk hage har vi en egen piknikplen hvor du kan slå deg ned med egen nistekurv. Vi anbefaler også spisestedet Handwerk Botaniske som ligger på Tøyen hovedgård. De serverer retter laget fra bunnen av, gode sandwicher og mye grønt, økologisk og kortreist.

5 Gå tilbake til livets opprinnelse

Foto: Karsten Sund, NHM

Utstillingen «Livets tre» forteller historien om livet på jorda og hvordan det har utviklet seg. Den tar deg bakover i tid langs stamtreet til nålevende arter helt tilbake til livets opprinnelse. Her kan du stå ansikt til ansikt med flere av våre egne og andre dyrs utdødde forfedre.

6 La barna utforske Klimahagen

Foto: Jarli & Jordan, NHM

Denne sommeren har vi åpnet en opplevelseshage for de aller minste. Klimahagen byr på kunnskap om vær og klima gjennom aktiviteter og kunstneriske installasjoner. Du kan kjenne på hvilken stein som er varmest, den svarte eller hvite. Du kan sveive i gang trærnes egne fortellinger. Og hvis det regner, kan du dusje under fossen som leder vann til regnbedet.

7 Finn din utvalgte

Skjermbilde av Hageutforskeren.

Hvilken blomst eller hvilket tre er din favoritt? Er du på jakt etter et spesielt tre, en busk eller staude? Med Hageutforskeren på mobilen kan du søke dem opp basert på norsk eller vitenskapelig navn. Så får du opp voksestedene på et kart over hagen.
Sjekk hageutforskeren.

8 Lær om kulturplanten humle

Foto: Nicolo Sattin, NHM

Humleplanten som smaksetter ølet ditt, har hatt stor betydning for Norgeshistorien. Du kan se humle vokse i fem ulike miljøer i Botanisk hage. Bruk mobilen og QR-koden på skiltene, og få korte videofortellinger om humleplantens betydning fra vikingtiden til i dag.

9 Møt dinosaurer og fiskeøgler

Foto: Ragna Bruland

Du møter dinosaurskjeletter i flere av utstillingene. I «Stein og bein» finner du også en vaskeekte fiskeøgle fra Svalbard. Det mye omtalte fossilet Ida er verdens eldste hele apeskjelett, 47 millioner år gammelt. I den samme utstillingen ser du stein fra månen, plukket opp av Apollo 17-mannskapet, meteoritter og et stort utvalg heftige mineraler.

10 Kjøp en kosegrønnsak

Foto: Dag Inge Danielsen, NHM

Hvorfor må det være kosedyr – kan det ikke like gjerne være en koserødbet eller -mais? Blant nyhetene i museumsbutikken finner du i sommer "koseplanter" og "kosegrønnsaker" som vist på bildet.
Butikken har et stort utvalg av bøker om naturen, gaveartikler, frø og hageredskap – og veldig mye mer til glede for deg, familien og vennene dine. Dinosaurplakater, puslespill, notatbøker og ugressplansjer er noen av bestselgerne.

11 Bli med på en hyggelig rundtur

Foto: Dag Inge Danielsen, NHM

Bli med på gratis omvisning i Botanisk hage. Hver søndag kl. 12.00 i juli og august kan du bli med på en times rundtur. Vi har omvisninger både på norsk og engelsk. Ingen påmelding. Vi har også omvisning for private grupper mot betaling.

12 Søk ly under majestetiske 1800-tallstrær

Foto: Guri Dahl

Trær er levende vesener som gir skygge på varme sommerdager og ly for regn og vind. Hvert tre i Botanisk hage er et unikt utstillingsobjekt. De eldste er rundt 200 år gamle. De yngste er dyrket fram fra frø samlet i Kina og Georgia de siste ti årene.

13 Oppdag Linné-benkens skjulte skuffer

Foto: Dag Inge Danielsen, NHM

Linné-benken skapte så mye debatt i mediene høsten 2020 at vi inviterte til dialogmøte i juni i år. Fra den spesialdesignede benken har du god utsikt over Systematisk hage, der plantene er ordnet etter slektskap. Du kan også dra ut benkeskuffene som inneholder miniutstillinger fra planteriket, dyreriket og mineralriket.

14 Se en fjellhage bli til

Foto: Dag Inge Danielsen, NHM

Gartnerne våre har det siste året bygd opp et lite stykke Kaukasus i miniatyr nederst i Fjellhagen. Der skal det plantes blomster som er dyrket fram etter en studiereise til fjellene i Georgia i 2016. Dette er et tidkrevende prosjekt. En tøff vinter 2020-21 gjorde at mange av plantene ikke overlevde, men litt etter litt vil det nyanlagte fjellpartiet bli fylt med blomster fra en del av verden der mange kjente hageplanter har sin hjemstavn.

Emneord: NHM