eksamenslokale

250 studenter satt klare før startskuddet gikk for MatNat-fakultetets første digitale eksamen. Foto: Inger Kristine Volden/UiO

Vellykket start i Norges første eksamensfabrikk

Alt gikk som smurt da MatNat-fakultetet arrangerte kjemieksamen i Norges første skreddersydde eksamenslokale tidlig i oktober. Endelig er studentenes ønske om digital eksamen oppfylt.

Av Inger Kristine Volden, Ida Marie Bjørknes
Publisert 19. okt. 2016
portrettbilde

– Det er ganske imponerende at over 250 studenter har logget seg på systemet i løpet av bare få sekunder, smilte koordinator for digital eksamen på MN-fakultetet, Andreas Tandberg, mens han tittet bort på skjermen som ga ham oversikt over aktiviteten til alle kandidatene.

Datoen var 13. oktober, og klokka hadde nettopp passert 16 da startskuddet gikk for en midtveiseksamen i Kjemi 1001. Dette var første gang en realfagseksamen ble gjennomført digitalt i UiOs nye lokaler i Silurveien 2 på Ullern, som rommer Norges første skreddersydde eksamenslokale.

– Det er tydelig at vi har klart å sette opp et veldig bra system, og at studentene har fått god informasjon på forhånd. Jeg blir stolt over både UiO, studentene og oss som har jobbet med prosjektet når ting går så bra, fortalte Tandberg.

Digital eksamen raskest mulig

På de 2800 helt nye kvadratmeterne i Ullern-bygget er det plassert ut hele 488 stasjonære datamaskiner, som er satt opp kun med digital eksamen i tankene. I løpet av høsten skal anslagsvis 9000 studenter ta eksamen på disse maskinene. For Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet var kjemi-eksamenen en viktig milepæl i bruken av Norges første «eksamensfabrikk».

– De aller fleste er vant til å jobbe digitalt fra videregående skole. Det er absolutt forventet at man nå skal kunne jobbe digitalt også ved universiteter og høgskoler, forklarte prodekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Solveig Kristensen.

Fakultetets mål er nå å kunne tilby digital eksamen på alle de største emnene i studieprogrammene som har oppstart høsten 2017. Deretter skal tilbudet utvides til flere bachelorfag i et fornuftig tempo.

– Jeg tror at digital eksamen virker motiverende på studenter, men like viktig er det at ting blir mye lettere for alle som er involverte i eksamensprosessen. Det mest åpenbare er at det blir mye mindre papir å håndtere, men det er naturligvis også en stor fordel at de ulike sensorene kan vurdere oppgavene samtidig, sa Kristensen.

Litt startrøbbel

portrettbilde

Det dukket opp noen småproblemer underveis i kjemi-midtveisen, men ikke noe som vippet kandidatene eller IT-teamet av pinnen. Bytte av maskin og noen minutters ekstra tid på eksamen løste det meste, også for biologistudent Synne Amalie Frøstrup.

– Til tross for at jeg måtte bytte maskin, synes jeg egentlig at alt gikk veldig bra, både for min egen del og når det gjelder det digitale systemet. Jeg var litt skeptisk i forkant av eksamenen, men ble overrasket over hvor god kontroll det virket å være på alt, sa Frøstrup.

Etter torsdagens eksamen hadde Frøstrup ingen store innsigelser mot å legge skrivekrampe og penneflekker til side for digital eksamen også i fremtiden.

– Silurveien er litt langt fra campus, men det er jo strengt tatt ikke noe stort problem å komme seg hit. Og hvis alt alltid fungerer like bra som i dag, så ønsker jeg digital eksamen hjertelig velkommen.

Stort i nasjonal sammenheng

Da klokka hadde passert 18, kunne Andreas Tandberg slå fast at det aller meste hadde gått etter planen. Men det skulle kanskje bare mangle med et så bra bygg og system, og mange timer med tester og planlegging i forkant.

– Det er stort i nasjonal sammenheng at UiO nå har tatt i bruk Norges første skreddersydde eksamenslokale og den aller første "eksamensfabrikken". Her har vi mulighet til å kjøre tre ulike eksamensplattformer, avhengig av hvilke fag eksamenen er i. Fordi UiO har kontroll på hele maskinparken, kan vi dessuten enkelt fikse og tilpasse der det trengs, forteller Tandberg.

Ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er naturlig nok en av de største utfordringene med digital eksamen at studentene ofte har behov for å kunne tegne og vise utregninger. Men dette kommer det også snart en løsning på:

– UiO har hatt mye fokus på dette når vi har jobbet med å utvikle det digitale systemet, og planen er å få på plass en løsning for digital tegning i løpet av våren 2017. Vi som jobber med dette er perfeksjonister, og gir oss ikke før alt fungerer som det skal for alle, konkluderer Tandberg.

De nye lokalene skal brukes av hele UiO. Kontrakten er inngått mellom Selvaag Eiendom AS og UiOs eiendomsavdeling.