Professor Hedvig Nordeng

Professor i farmasi Hedvig Nordeng. Foto: Elina Melteig

Hedvig Nordeng får Sanitetskvinnenes pris for sin forskning på kvinnehelse

– Vi skal beskytte kvinner med forskning, ikke mot forskning, sier professor Hedvig Nordeng.

Av Elina Melteig
Publisert 21. nov. 2023

– Det betyr veldig mye for meg å få denne prisen fordi den kommer fra Sanitetskvinnene. Det er stas å bli sett og anerkjent. Det er motiverende, men også forpliktende å få en slik pris, sier Nordeng som er professor ved Farmasøytisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Prisen gis for Nordengs mangeårige forskning på legemiddelbehandling av gravide, ammende og barn. Nordengs forskning gjør at leger som skal gi råd til pasientene sine i slike situasjoner, har mer kunnskap. På grunn av risiko for at legemidler kan påvirke fosteret er det som kjent lite forskning på legemiddelbruk i svangerskapet.

Likevel er det slik at ikke alle gravide kan slutte å ta legemidlene de bruker. Derfor framholder Nordeng at mer kunnskap om risikoen svært viktig. I tillegg er det viktig å vite hvordan medisiner i svangerskapet kan påvirke barna på lang sikt.

Om Sanitetskvinnene

Sanitetskvinnene er den eneste forskningsaktøren som fokuserer kun på kvinnehelse. Hvert år forvalter de millioner av kroner fra egne fond og Stiftelsen Dam. Drivkraften bak deres forskning er at kvinner skal få bedre helse, bedre livskvalitet og like muligheter.

Se nettsiden til Sanitetskvinnene her.

Teksten er hentet fra Sanitetskvinnenes pressemelding.

I sin pressemelding sier organisasjonsleder Marit Bjørnstad i Sanitetskvinnene følgende om Nordengs forskning:

– Vi har lagt vekt på at Nordeng i en årrekke har frambrakt kunnskap som har bidratt til tryggere legemiddelbehandling av gravide og småbarn. Hun har også utmerket seg som en god formidler og har vært pådriver for en informasjonstjeneste for gravide og ammende.

Nordeng har tidligere fått midler fra Sanitetskvinnene til sitt arbeid. Hun har også fått sin postdoktorgrad finansiert av dem. Nordeng forteller at dette er noe av grunnen til at denne prisen betyr ekstra mye for henne:

Nordeng er også sentral i EUs forskning på COVID

I tillegg til å forske på bruk av legemidler under svangerskapet er Nordeng sentral i EUs forskning på COVID-19 som undersøker risiko, beskyttende faktorer og sykdomsutfall, samt mental helse.

Norgeng har bidratt med forskning og kunnskap på mange fronter. I artiklene under kan du lese mer om hva hun har forsket på:

Hjelp mot morgenkvalme – snart bare noen tastetrykk unna

Gravides vanskelige valg: La være å behandle sykdom eller risikere bivirkninger?

Vanleg allergimedisin trygg å bruka for ammande

Migrenemedisin går lite over i morsmjølk

Mors langvarige bruk av paracetamol knyttes til gen-påvirkning og ADHD hos barnet

Paracetamol for gravide: Kortvarig bruk kan beskytte fosteret