2016 - Side 4

Publisert 17. feb. 2016 00:00

Er født sånn eller blitt sånn? Det er et av spørsmålene økologen Tore Slagsvold forsøker å svare på. Han er en pioner innenfor adferdsforskningen på dyr.

Publisert 16. feb. 2016 00:00

Hvis du vil øke risikoen for å få prostatakreft, kan du drikke tett og røyke mye og leve generelt usunt. Men hvis du vil redusere risikoen, kan du gjøre akkurat det motsatte. Les også hvilken mat du bør spise

Publisert 10. feb. 2016 00:00

Astrofysiker Luc Rouppe Van Der Voort forsker på den stjernen som vi alle har et forhold til, nemlig sola. Nå har han fått penger til å prøve å løse noen av solas mange mysterier. Han håper forskningen kan føre til et bedre forsvar mot solstormer som skader kommunikasjon og satellitter.

Publisert 8. feb. 2016 00:00

Kjemilærerne har, helt siden fagets barndom, fortalt skoleelever og studenter at det finnes to typer sterke bindinger mellom atomene i kjemiske forbindelser. Men nå har UiO-forskere funnet en tredje type, som antakelig bare kan eksistere i verdensrommet.

Publisert 5. feb. 2016 00:00

Kjemifaget ble grunnlagt av den britiske alkymisten Robert Boyle på 1600-tallet, men har senere vært gjennom flere revolusjoner som gjorde faget til en moderne naturvitenskap. Nå er faget inne i en ny revolusjon, som blant annet handler om å flytte eksperimentene inn i datamaskinene – og ut i verdensrommet.

Publisert 3. feb. 2016 00:00

– Det forskes altfor lite på permafrost. Men hvis permafrosten tiner så kan det få enorme konsekvenser. Det er så mange ubesvarte spørsmål. Derfor er det viktig å skaffe mer kunnskap, sier Sarah Strand som tar masteren sin på Svalbard - i nettopp permafrost.

Publisert 3. feb. 2016 00:00

Fysikere og astrofysikere jublet da det nylig gikk et rykte om at gravitasjonsbølger endelig var observert. Nyheten utløste twitter-storm. Endelig var den siste store forutsigelsen til Einsteins generelle relativitetsteori bevist. Eller var den det?

Publisert 3. feb. 2016 00:00

Karbon er i alt. Fra blomster til mobiltelefoner. Den er en byggestein og forutsetning for livet og nå har den endelig fått sin egen biografi også. En av Norges mest kjente biologer, professor Dag O. Hessen, har skrevet en populærvitenskapelig bok om karbonsyklusen i livet med navnet: C-Karbon: en uautorisert selvbiografi.

Publisert 27. jan. 2016 00:00

Forskningsrådet kunngjorde i dag listen over forskere som får midler gjennom ordningen FRIPRO Toppforsk. Matematikkprofessor Paul Arne Østvær (bildet) var blant de syv ved realfag og teknologi ved UiO som fikk penger. Totalt 46 av 172 søknader ble innvilget.

Publisert 26. jan. 2016 00:00

Henrik Svensen er geolog og svært glad i steiner. Han både skriver dem inn i egne bøker og dumper borti dem på fritiden. Denne uken vil han også slå et slag for fakultetets nye formidlere! Det har vært forelesningsstart ved MNKOM, ett av Svensens store hjertebarn.

Publisert 21. jan. 2016 00:00

Fysikkforsker og Dr. Who-entusiast, Ann-Cecilie Larsen, forklarer hvorfor partikler oppfører omtrent på samme måte som hovedfiendene til Dr. Who - nemlig de beryktede The Weeping Angels. Det hele handler om kvantemekanikk.

Publisert 19. jan. 2016 00:00

Legene tar som regel hensyn til blant annet alder, kroppsvekt og nyrefunksjon når de skal beregne riktig legemiddel-dose til sine pasienter. Men sammenhengen med kroppsvekt bryter kanskje sammen hos de som sliter med sykelig overvekt.

Publisert 18. jan. 2016 00:00

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

Publisert 15. jan. 2016 00:00

Fysisk trening har en rekke gunstige virkninger: Du blir i bedre form (naturligvis), og i tillegg kan du bli kvitt både depresjoner, type 2-diabetes og flere andre sykdommer. Men hvorfor det er sånn, vet vi ennå ikke nok om.

Publisert 12. jan. 2016 00:00

Hvis noen skulle kåre forskernes beste venn i fiskenes verden, er sebrafisken en sterk kandidat. Den uanselige karpe- og akvariefisken blir nemlig brukt til viktig forskning på en rekke områder.

Publisert 11. jan. 2016 00:00

Onsdag i forrige uke ble plutselig en dag i medienes søkelys for doktorgradsstipendiat Sunniva Rose ved Fysisk institutt. En dag der hun skulle ta en kaffe med søsteren og få nye øyenvipper ble til en intervjurunde hos TV 2, VG, NRK og flere. Hva skjedde egentlig?

Publisert 6. jan. 2016 00:00

Hos kvinner som brukte paracetamol i lengre perioder under svangerskapet, økte risikoen for at barnet utviklet ADHD. Men det er uklart hvor grensen går før medisinbruken kan bli skadelig. Ragnhild Eskeland bruker stamceller og epigenetisk forskning til å undersøke hvor mye paracetamol som er trygt å bruke.

Publisert 5. jan. 2016 00:00

Når torskelarvene klekkes i enorme mengder i Lofoten om våren, kan de holde festmåltid på en stor bestand av raudåte som klekkes samtidig. Men hvis klimaendringene fører til at raudåte-toppen kommer før torskelarvene kommer, kan det skape store problemer for torskebestanden.

Publisert 4. jan. 2016 00:00

Det er ingen vits i å klone en calico-katt med uvanlig pent mønster i pelsen. Selv om den klonede kopikatten har nøyaktig de samme genene som opphavet, vil pelsen aldri bli helt lik.

Publisert 4. jan. 2016 00:00

Diaré, feber og de andre symptomene som kommer når du har fått matforgiftning på grunn av kolibakterier, kan skyldes at bakteriene skiller ut et svært giftig stoff – Shiga-toksin. Men Shiga-toksinet har også noen potensielt nyttige egenskaper, som for eksempel at det angriper kreftceller.