Naturvitenskap - Side 11

Publisert 17. juni 2019 00:00

Verdier for flere millioner kroner forsvant under et innbrudd hos urmaker Urnes natt til fredag. Kunne det tenkes at urmakeren hadde fingert innbruddet, eller var det et reelt innbrudd? Videregående-elever med fordypning i biologi og teknologi oppklarer sånne kriminalsaker i løpet av et par timer.

Publisert 5. juni 2019 00:00

– I dag tar det i gjennomsnitt 27 år før vi vet om et legemiddel er trygt for gravide, og vi har god kunnskap om sikkerheten for kun 5 prosent av legemidlene på markedet. Sånn kan det ikke fortsette, sier professor Hedvig Nordeng. Men nå er UiO med i et gigantisk europeisk prosjekt som skal tette det alvorlige kunnskapshullet.

Publisert 28. mai 2019 00:00

De fleste tenker på Svartedauden og pesten som noe middelaldersk, men sykdommen er fortsatt aktiv og hadde et utbrudd på Madagaskar for bare to år siden. Klimaendringene kan føre til at pesten sprer seg fortere både i tropiske strøk og i utsatte områder med økt nedbør på den nordlige halvkulen.

Publisert 20. mai 2019 00:00

Originalkiloen i Paris går av med pensjon i dag. For forskere blir alt enklere og mer nøyaktig når måleenhetene defineres ut fra fysiske konstanter. For andre kan det være som å miste et håndfast holdepunkt i tilværelsen.

Publisert 15. mai 2019 00:00

Julius og åtte andre sjimpanser i Kristiansand Dyrepark  har, helt uten å vite det, kastet nytt lys over menneskets evolusjon. For første gang har forskere nemlig sett at sjimpanser kan bruke enkle redskaper til å grave opp mat, og det innebærer at den såkalte potet-teorien om menneskets historiske opphav er blitt vesentlig styrket.

Publisert 9. mai 2019 00:00

Flere fiskearter som lever i dyphavet kan antakelig se en slags farger i det som for mennesker er et stummende mørke. Forskere har blant annet funnet en dyphavsfisk som har hele 40 ulike, lysfølsomme proteiner som registrerer lys på netthinnen i fiskens store øye.

Publisert 7. mai 2019 00:00

Du lever ikke egentlig i virkeligheten, men i en hjerneskapt modell av virkeligheten. Modellen er blant annet basert på litt slurvete analyser av innkommende sanseinntrykk som blir koblet med personlige interesser og tidligere erfaringer. – Det betyr i praksis at hvert enkelt menneske går rundt med sin egen, personlige modell av virkeligheten, forteller professor Gaute Einevoll.

Publisert 8. apr. 2019 00:00

Mer enn 10 000 mennesker og mange milliarder kroner var involvert i kartleggingen av menneskets genom, som var noenlunde ferdig i 2003. I dag har teknologien kommet så mye lenger at fire-fem forskere ved kan lage en tilsvarende "utskrift" i løpet av et par uker. Men det er fortsatt svært krevende å tolke den, forteller professor Kjetill S. Jakobsen.

Publisert 14. mars 2019 00:00

Nei, det er ikke feil i tittelen. Dette er tropisk matematikk. Kristin Shaw, nyansatt ved UiO, skal utvikle denne relativt nye grenen innen matematikken i Norge.

Publisert 4. mars 2019 00:00

Arbeidslivet i dag forutsetter helt andre kunnskaper enn for 30 eller 50 år siden, og ingen vet sikkert hva som kreves om nye 30 eller 50 år. Men én ting er sikkert: – Dagens skole bør gi elevene et grunnlag med praktiske ferdigheter og praktisk problemløsning, mener initiativtakerne bak Skaperskolen.